web-translators-pl

[gnu-pl] Re: problemy z pc

From: Wojciech Kotwica
Subject: [gnu-pl] Re: problemy z pc
Date: Thu, 4 Apr 2002 08:29:52 +0200

Artur Skura wrote:
> tak jak mamy Żydów (które to słowo ma chyba
> najbardziej negatywny wydźwięk ze wszystkich okreslających
> narodowości...).

Eee, ma? Zawsze myślałem, że nie ma necechowania. Jak Eskimos.
"Żyd" jest negatywnie odbierane i z takim wydźwiękiem używane
tylko przez antysemitów, ale przez pozostałych (w tym i Żydów)
nie. Słowo, jak słowo.

Negatywny wydźwięk mają "Szwab", "Rusek". Z Murzynami spodziewałem
się raczej nieco podobnie jak z Cyganami. Od pewnego czasu wolą,
by ich nazywać Romami (nie tylko u nas, Gypsies->Romani).
Ale z "Cyganami" jest nieco inaczej: od dawna istnieje w potocznej
polszczyźnie czasownik "cyganić" - oszukiwać kłamać, od niego
urobiony rzeczownik pospolity "cygan" - krętacz.

--
HQ