web-translators-pl

Re: [gnu-pl] copyleft.art.pl

From: Wojciech Kotwica
Subject: Re: [gnu-pl] copyleft.art.pl
Date: Wed, 22 Oct 2003 11:26:19 +0200

Cześć!

Nazywam sie Jaroslaw Lipszyc (vel rekrutacja). Jestem jednym z administratorow serwera copyleft.art.pl

Byłem już na Twojej witrynie, po anonsie na pl.hum.tlumaczenia.

Mamy nadzieje nawiazac z Wami wspolprace, zarowno przy tlumaczeniach,
jak i innych kwestiach zwiazanych z wolnymi licencjami.

Dobrze się składa, że powstała taka inicjatywa. Jak rozumiem, będzie
poświęcona wolnym licencjom głównie dzieł literackich. Nasze prawo
niestety poszło parę lat temu w bardzo złym kierunku, jeśli o to chodzi.
A problem nadmiernych praw majątkowych do literatury jest znacznie mniej
spopularyzowany niż wolności oprogramowania.

Na razie zajalem sie powolnym tlumaczeniem osobiscie mnie interesujacego (w tym tkwi chyba klucz do sukcesu :-) tekstu "Projekt GNU" RMS.

Ojojoj! Tłumaczenia tego samego tekstu podjął się w połowie września
Jakub Żuralski (zob.CC) - http://www.gnu.org.pl/text/todo-pl.html, prawdopodobnie w ciągu najbliższych dni będzie miał gotowe. Proszę,
skontaktuj się z nim, żeby nie dublować pracy.

Nawiazalismy tez pierwsze kontakty ze srodowiskiem prawniczym - chcemy
szybko doprowadzic do przetlumaczenia i sprawdzenia pod wzgledem
zgodnosci z polskim prawem podstawowych licencji typu copyleft.

Przetłumaczone teksty GNU GPL i GNU FDL są na http://www.gnu.org.pl,
ALE... a) GFDL nie jest zbyt wiernie przełożona, b) przetłumaczony
jest tylko tekst poprzedniej wersji GFDL, 1.1, zaś rok temu ukazała
się wersja 1.2.
Gdyby udało się Wam uzyskać prawne analizy szczegółów rozwiązań wolnych
licencji w świetle naszego prawa, udostępnione swobodnie ogółówi, było
by świetnie. Ze dwa lata temu w LN deklarowano powstanie serwisu
prawnego związanego z wolnym oprogramowaniem, jeśli dobrze pamiętam.
W L+ jest (był) cykl popularnych artykułów na ten temat.
Najbardziej brakuje chyba jednego, ogólnie dostępnego miejsca
poświęconego wyłącznie problematyce praw autorskich w szerokim
kontekście public domain, wolności, copyleft (in that order?).

Pozdrawiam,

--
HQ
A, jak myślę, ze panowie