gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] Statistik.

From: Aron Boström
Subject: Re: [Gnuheter-dev] Statistik.
Date: Sun, 23 Jun 2002 11:17:54 +0200

Søndag den 23. juni 2002 09:50 skrev Jorgen Cederlof:

> Aha, en till bugg:
>
>   Du använder webbläsare 'MSIE' på operativsystemet 'Övriga' med
>   användaridentifieringen 'SIE-ME45/21 UP.Browser/5.0.2.1.103 (GUI)
>   UP.Link/4.2.3.3 (Google WAP Proxy/1.0)'.
>
> Det tar jag som en förolämpning. :) Min Siemens-telefon är bannemig
> ingen microsoftprodukt. Det verkar som om counter_lib.php klassar allt
>
> som innehåller `IE' (t.ex. SIE-ME45) som microsoft:
>   || (ereg("IE", $UA))) $browser = "MSIE";

Bugg och bugg... :-)
Ja, om UA innehåller "IE" så räknas det som en MSIE. Kanske en stor nackdel...

> Rätt klassificering borde istället vara webbläsare 'UP.Browser' och
> operativsystem "Siemens-telefon". Fast en kategori för varje
> telefonmärke kanske blir för mycket? Jag tycker å andra sidan att det
> är betydligt trevligare att ha så detaljerad statistik som
> möjligt. Därför tycker jag även att AvantGo borde klassificeras som
> webbläsare 'AvantGo' och OS 'PDA'. Möjligtvis kan man dessutom ha en
> mindre detaljerad sammanfattningsstatistik där man klumpar ihop
> t.ex. alla mobiltelefoner, alla BSD-smaker, alla Linuxdistributioner,
> alla sökmotorer osv.

Vad sägs om en kategori i webbläsare:
PDA/Mobiltelefon
och en likadan i OS.
Där AvantGo och Siemenstelefoner kategoriseras in under?

Det har kommit nya okategoriserade webbläsare.
Java1.3.1
libwww-perl/5.52 FP/4.0
libwww-perl/5.52 FP/4.0
Plucker/Py-1.0
Plucker/Py-1.0

För att citera första träffen på Google, sökord "Plucker":
Plucker - The only way to carry the web in your pocket
 ... Plucker is an offline HTML viewer for PalmOS devices

Den borde också kunna placeras i PDA/Mobiltelefoner-kategorin?

libwww-perl är ett bibliotek för programering med WWW i perl. Den används av
ett tiotal robotar och spindlar, 2 webbläsare (en Offline och en online) och
en WAP-läsare.

libwww-perl/5.52 FP/4.0 kunde jag inte hitta vad FP var för någon produkt.
Antingen kan man kategorisera det som en ny kategori "libwww-perl-baserade
program" eller under "bots".
Vad tycker ni?

--
.Aron
"Sorry if I left out the letter 'A' in some words. My Keyboard is broken, and