[glob2-devel] WikiWikiWahWah

From: martin . voelkle
Subject: [glob2-devel] WikiWikiWahWah
Date: Sat, 28 Jun 2003 14:11:52 +0200

Hello!

maintenant que je suis en vacances, j'ai un peu de temps pour penser (eh oui,
ça m'arrive meme quand je suis pas en transe hallucinatoire provoquée par un
excès de consommation de transparents sur les multiprocesseurs) et j'ai eu une
vision: Je me suis apparu à moi-même et me suis dit: Pourquoi ne pas poser un
Wiki sur ysagoon.com?

Voici un mini Q&A par moi-même:

Q: Wiki, kezako?
A:
http://wiki.org
http://c2.com/cgi/wiki?WikiWikiWeb
http://www.wikipedia.org/wiki/WikiWiki
http://www.google.com/search?q=wiki
Pour ceux qui ne veulent pas suivre de liens:
The simplest online database that could possibly work.
Wiki is a piece of server software that allows users to freely create and edit
Web page content using any Web browser. Wiki supports hyperlinks and has a
simple text syntax for creating new pages and crosslinks between internal
pages on the fly.
Wiki is unusual among group communication mechanisms in that it allows the
organization of contributions to be edited in addition to the content itself.
Like many simple concepts, "open editing" has some profound and subtle effects
on Wiki usage. Allowing everyday users to create and edit any page in a Web
site is exciting in that it encourages democratic use of the Web and promotes
content composition by nontechnical users.

Q: Et ça s'utilise pour quoi?
A: Oui:
Une encyclopédie ouverte: http://www.wikipedia.org/
De la documentation de programmes: http://hurd.gnufans.org/
Tenir journal intime: http://c2.com/cgi/wiki?PersonalWiki

Q: Impossible de garder un contenu si n'importe qui peut le modifier.
A: Ceci n'est pas une question, mais j'y répondrai tout de même.
http://c2.com/cgi/wiki?WhyWikiWorks
http://c2.com/cgi/wiki?WhyNobodyDeleteWiki
Pour les lazy people:
Wiki pages represent consensus because it's much easier to delete flames and
spam than indulge them. What remains is naturally meaningful.
Anyone can play. This sounds like a recipe for low signal - Wiki gets hit by
the great unwashed as often as any other site - but to make an impact on Wiki,
you need to generate real content. Anything else will be removed. So anyone
can play, but only good players last.
ça devrait suffire (au moins pour les évolutionistes).

Q: Oui, mais http://c2.com/cgi/wiki?WhyWikiWorksNot