Re: GNU/Linux voor middelbare scholen

From: Glad Deschrijver
Subject: Re: GNU/Linux voor middelbare scholen
Date: Tue, 10 Dec 2002 19:02:47 +0100

On Mon, 9 Dec 2002 19:22:58 +0000 (UTC)
address@hidden (Bruno Van Den Bossche) wrote:

> [snip]
>
> Of een overgang toelaten? :-)
> 't is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

Indeed.

> Euhm, het bestandsformaat van OpenOffice.org is eigenlijk gebaseerd op xml.
> Het zijn gezipte (gzip? weet het niet meer van buiten en ben te lui om het op
> te zoeken) xml-bestanden.  En een open standaard, de specificaties zijn
> helemaal open.  (_Open_Office :-))

Open wel, standaard niet.  Wat ik bedoel is dat er een standaard zou moeten
komen voor word-documenten net zoals HTML 4.0 en XHTML 1.0 standaarden zijn
voor HTML-documenten (zie bvb. www.w3c.org), i.e. een formaat dat door alle
(of toch de meeste) tekstverwerkers feilloos ondersteund wordt (moet worden).
Want net zoals een aantal jaar geleden voor HTML is er heden ten dage een
wildgroei aan word-document formaten (voor ieder programma iets anders) en
dit werkt natuurlijk in het voordeel van het slechte Microsoft Word-formaat,
aangezien deze laatste het meest verspreide is.

> Imvho scoort OpenOffice.org hier beter dan AbiWord (qua MS-compatibel) en hun
> bestandsformaat is even open en op xml gebaseerd

Ik kan hier niet over oordelen, aangezien ik beide onvoldoende ken.  Voor
mij is MS-compatibiliteit geen argument om de ene tekstverwerker boven de
andere te verkiezen.  Waar ik in geïnteresseerd ben, is een tekstverwerker
die alles doet zoals ik het wil, en die dat snel doet.  Het resultaat moet
natuurlijk ook op iets trekken.  Bovendien verkies ik dat alle programma's
gescheiden blijven, dus niet zoals in OpenOffice alles in een.

> Hier volg ik je niet helemaal.
> OpenOffice.org bestaat er voor de meeste platformen, heeft een open
> bestandsformaat en en is in staat de meeste MS-documenten te openen...
> Ik zie niet direct wat AbiWord als voordeel heeft? (althans geen voordeel dat
> OpenOffice.org niet heeft)

Ik geef maar een voorbeeld.  Wat we nodig hebben is (zoals hoger reeds
aangehaald) een standaard voor word-documenten (die bovendien open is),
en programma's in alle besturingssystemen die dat formaat feilloos
ondersteunen (dat hoeven niet noodzakelijk dezelfde programma's te zijn).

Het voordeel (althans het enige dat ik tot op heden zie) van AbiWord, is
dat dit programma zich beperkt tot tekstverwerken alleen.  Het is dus
bijgevolg sneller bij het opstarten aangezien al die andere code voor
spreadsheet e.d. niet moet ingeladen worden in het geheugen, er is dan
ook minder kans op bugs (minder code => minder bugs).

> De verschillen tussen StarOffice en OpenOffice.org zijn vrij groot.  En
> hoewel OpenOffice.org nog relatief lang neemt om te laden is het eens geladen
> meer dan behoorlijk snel.

Het duurt lang om OpenOffice.org op te starten omdat het een heleboel
binaire code moet inladen (tekstverwerker, spreadsheetverwerker, ...) die
je misschien niet eens nodig zult hebben.  Vandaar dat ik alles liefst
gescheiden houd.

> Dezen zijn imho voor "proffesioneel" gebruik nog iets te beperkt.  Ook hier
> scoort OpenOffice.org imho beter.  Voor thuisgebruik voldoen ze denk ik wel.
> (Zoals al in de thread gemeld is, welke thuisgebruiker gebruikt immers 10%
> van de mogelijkheden van MS-Office?)

Voor professioneel gebruik voldoet zelfs de gewone Office niet.

Vriendelijke groeten,
Glad Deschrijver.

 address@hidden             http://allserv.rug.ac.be/~gdschrij
 Dept. of Applied Math. and Computer Science, Ghent University,
 Krijgslaan 281 (S9), B-9000 Gent (Belgium)
 tel. : +32 (0)9/264.47.66              fax. : +32 (0)9/264.49.95
 Fuzziness and Uncertainty Modelling:   http://fuzzy.rug.ac.be
 Petition against the use of MS Word documents for electronic
 communication:  http://gewestpallieter.be/~jvvloet/word/english/
--
 When I was a young man I observed that nine out of ten things I
 did were failures. I didn't want to be a failure, so I did ten