Re: [Glms-hackers] Linuxcursus

From: Gaspard
Subject: Re: [Glms-hackers] Linuxcursus
Date: Tue, 20 Jan 2004 17:51:58 +0100 (CET)

Dag Koen,

On Mon, 19 Jan 2004, Koen Wybo wrote:

> Is aan de andere kant ook jammer : ICT-leerkrachten verlangen niets meer
> dan een cursus waar zij geen werk meer aan hebben. Vergroot enkel de
> acceptatie van linux.

Ja, misschien wel, maar ik vrees dat wij dat niet kunnen, zo boekskes
schrijven met een hoop screenshots en zeer elementaire dingen uitleggen.
Wat we probeerden is om die leerkrachten warm te maken om GNU/Linux te
gebruiken en dan zelf een aangepaste cursus te schrijven.

Nu, als er ooit een school gnulinux wil geven en daarvoor hulp nodig
heeft, zal ik zeker overwegen om mee te helpen (afhankelijk van
locatie/tijd...).

> Juist, maar wel alles met latex2html. Krijg altijd deze fout :
>
> Error: Cannot read 'img205.png': No such file or directory
>
> Kon het alleen oplossen door naar gewone latex om te zetten. Dan in de
> stokken met de figuur-omgeving...

Tiens, kan mij niet herrineren dat er files inzitten die zo noemen... Zal
er, wanneer tijd (dus niet binnen de eerste weken), eens naar kijken.

> Aha, verkies je dan om Debian te bespreken i.p.v MDK?

Debian lijkt mij een zeer slechte keuze voor iemand die moet beginnen met
gnulinux. Misschien als de nieuwe installer er komt kan dit beteren...

> Of waarom niet alle twee?

Dit is al gebeurd, cf. deel drie van onze cursus. Alleen is dat deel meer
gericht op servers, maar veel van deel 2 (desktop) is bruikbaar in debian.

> Hopelijk blijft MDK vrij downloadbaar of misschien is het toch beter om
> Debian te nemen. Weet het niet goed.

Voorlopig lijkt het mij dat Debian te moeilijk is om te installeren. We
zouden natuurlijk eens naar een knoppix install kunnen kijken... (hehe,
ja, misschien wel).

> Je bedoelt waarschijnlijk 'geen'?

:-) juist ja, de g was even een luchtje gaan scheppen en was niet op tijd
terug voor de verzending van de mail.

> Zie ook nog boven voor bemerking.
>
> Je kan ook een convert doen via imagemagick en enkel de png's uploaden.
> Mensen die dan gewone latex gebruiken converteren de png's naar eps.
> Klein beetje omslachtig... Hopelijk werkbaar.

Te omslachtig naar mijn goesting. Als het werkt met pdflatex dan moeten we
dat uitzoeken tot ik erbij neerval ;-)

Maar inderdaad, initiƫel misschien de goede oplossing.

> Heb de vraag over samenwerking tussen pdflatex en latex gepost in de
> mailinglijst van ntg. Kijken wat de experts te zeggen hebben.

Ah, ja. Da's interessant.

mvg,

Gaspard