mozilla-nl-users

Re: [Mozilla-nl-users] Mozilla 1.1 vs 1.2

From: Aurelus
Subject: Re: [Mozilla-nl-users] Mozilla 1.1 vs 1.2
Date: Thu, 28 Nov 2002 11:38:34 +0100

Hoi Mattias
On Thu, 28 Nov 2002 09:04:47 +0100, "Mattias Campe"
<address@hidden> said:
[snip]
> eerst en vooral een dank u aan allen die helpen voor de vertaling naar
> het Nederlands!!!!

Graag gedaan :-).

> Ik vraag me af hoe het komt dat iedere keer er een nieuwe versie uitkomt
> van Mozilla, ook de vertaling moet aangepast worden ('k heb het
> geprobeerd en Mozilla zei "Needs update"). Kunnen de zaken die hetzelfde
> gebleven zijn niet in het Nederlands blijven en de rest in het Engels.

Het probleem is dat er tussen verschillende versies meestal nogal veel
verandert. Iets wat al in een vorige versie zat, kan bijvoorbeeld een
andere
inhoud krijgen (een niet bestaand voorbeeld: "Verbonden met %1$r$#."
wordt "Verbonden met %S."; iets wat hierop lijkt ben ik al een paar keer
tegengekomen). Ook komen
er natuurlijk dingen bij.

MozillaTranslator gebruik ik om een vertaling over te brengen naar een
nieuwe
versie van Mozilla. Dat programma gebruikt gelukkig inderdaad de oude
vertaling
als basis, en geeft ook netjes aan wat er veranderd is en is bijgekomen.

Dat van "Needs update" komt door het feit dat Mozilla kijkt naar
"contents.rdf"
bestanden die in de vertaling in ongeveer elke directory voorkomen,
waarin staat
voor welke versie het bedoeld is. (Er stond als versie "1.1", en nu
"1.2"; dit lijkt
logisch, maar vaak kloppen de versienummers niet.)

> Nu ja, waarschijnlijk dat het zo makkelijk niet is, maar 'k vroeg het me
> toch af. Misschien dat deze vraag ook kan opgenomen worden in de faq op
> http://www.nongnu.org/mozilla-nl/faq.html?

Bedankt voor de suggestie, ik heb het toegevoegd.

> En waarschijnlijk dat je een vertaling voor 1.2 ook niet kunt gebruiken
> voor een Mozilla 1.1?

Inderdaad.

--
  Aurelus <address@hidden>    OpenPGP key A76A895E: