bna-linuxiran
[Top][All Lists]
Advanced

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

[linuxiran] Fw: Persian Linux Site - Newslette


From: Amir Mohajer
Subject: [linuxiran] Fw: Persian Linux Site - Newslette
Date: Thu, 4 Sep 2003 02:38:40 +0430


 
----- Original Message -----
Sent: Thursday, September 04, 2003 2:24 AM
Subject: Persian Linux Site - Newslette

Linux Debian

Linux SUSE

Linux Redhat

Genral Public Licence Not Unix

GNU/Linux

 

رشد PHP در ويندوز

با وجود اينكه معمولا از PHP به همراه لينوكس، Apache و MySQL ياد ميشه اما حدود 7% از سايت های كه از PHP استفاده می كنند از هاست‌هايی با سيستم عامل ويندوز بهره می برند.

اين ميزان در طی سال گذشته تقريبا دو برابر شده است و اگر اين روند رشد ادامه پيدا كند PHP به زودی بر Cold Fusion كه محبوب ترين زبان اسكريپيتی غير مايكروسافتی است پيشی خواهد گرفت.

توسعه دهندگان وب سايت‌ها تعصب خاصی در استفاده از يك تكنولوژی ندارند و تمايل زيادی برای تركيب قابليت‌های مختلف برای برآورده كردن خواسته های خود دارند.

چند وب سايت های حرفه ای كه از PHP بر روی windows استفاده می كنند:

Nokia, Valero, Sony , Electronic Arts

چه خوب میشد كه هاست‌های ايرانی كه خودشون سرور اختصاصی دارن علاوه برهاست‌های لينوكس بر روی سيستم‌هايی كه از ويندوز استفاده می كنند امكان استفاده از PHP رو هم برای كاربران خود فراهم كنند.

بر خلاف تكنولوژی‌های مايكروسافتی مثل ASP.net  كه استفاده از اون‌ها در لينوكس (يونيكس ) هنوز به راحتی (اطمينان كامل)  امكان پذير نيست، استفاده از PHP ويا MySQL بر روی سيستم های ويندوز به آسانی قابل اجراست.

در حال حاضر PHP قابل استفاده به روی Platformهای:

Linux, Unix (including HP-UX, Solaris and OpenBSD), MS Windows, Mac OS X, RISC OS و خیلی سیستم عامل‌ها دیگه. همچینین PHP از خیلی از WebServerهای متداول از جمله:

Apache, Microsoft Internet Information Server, Personal Web Server, Netscape and iPlanet servers, Oreilly Website Pro server, Caudium, Xitami, OmniHTTPd و ... پشتیبانی می‌کند.

منبع: :: Got Root? by JraNil ::

 

 

نخستين اعلاميه طرفداران لينوكس: دو سايت اسکو خاموش شد

دو سايت رسمي گروه نرم افزاري SCO كه بتازگي جنجالي را در دنياي لينوكس بپا كرده است از كار افتاد. سايتها sco.com و caldera.com از روز جمعه با ترافيك بسيار بالايي مواجه شدند كه خارج از توان سرور SCO بود. همين امر سبب شد كه در روزهاي گذشته ارتباط كاربران اين سايتها تنها در ساعات محدودي بر قرار باشد. برخي از كارشناسان احتمال ميدادند كه اين سايتها مورد حمله قرار گرفته است ولي هيچ مدركي در اين باره وجود نداشت. با ادامه يافتن مشكلات مسوولان سايت Netcraft سايت هاي SCO را زير نظر گرفتند.
نتايج حاصله نشان داد كه از روز جمعه اين سايت
ها هر 24 ساعت حداكثر 5 ساعت قابل دسترس بودهاند كه خبر حمله به سايتهاي SCO را كاملا تاييد مي كرد.
پس از انجام تحقيقات رسمي اعلام شد كه SCO و Caldera.com هدف حمله DOS قرار گرفتهاند كه با افزايش ترافيك سرور Sco اين سايت ها را در آستانه قطع شدن قرار داده است.
با در نظر گرفتن داد خواست اخير اسكو عليه لينوكس بروز يك چنين حملاتي از سوي طرفداران نرم افزارهاي منبع باز (Open Source) چندان دور از انتظار نبود. زيرا Sco تمام قوانين دنياي Open Source را زير پا گذاشته است. در طي هفته گذشته سازمانها و گروههاي مختلف نرم افزاري ادعاهاي Sco را محكوم كردند و آنرا مايه ننگ و غده سرطاني جامعه Open Source خطاب كردند.
با اندكي كنجكاوي مي توان پي برد كه چرا داد خواست Sco براي دريافت حق كپي رايت كدهايش در لينوكس اين چنين جامعه بين المللي برنامه نويسان را متشنج كرده است. زيرا در صورت موفقيت Sco در دادگاه، قانون نرم افزارهاي منبع باز (Open Source) براي هميشه نابود مي شود.
اسكو اولين شركتي است كه مدعي دريافت حق كپي رايت تحت ليسانس نرم افزارهاي منبع باز GPL مي شود. حال آنكه ليسانس GPL يا General Publish Licence چنين حقي را به Sco نمي دهد. برنامه نويسان بين المللي Open Source معتقدند كه كليه نرم افزارها و كدهاي اين حوزه به شخص يا شركت خاصي تعلق ندارد بلكه متعلق به تمامي برنامه نويسان آن است. حال چنانچه Sco بتواند مالكيت بخشي حياتي چون هسته لينوكس 2.4 را كه تحت قانون GPL منتشر شده از آن خود سازد، در حقيقت تمامي اين حوزه را زير سوال برده است.
اهميت اين موضوع تا بدانجاست كه برخي از كارشناسان از جمله اريك ديموند، مدير سازمان بنيانگذاران Open Source در اين باره هشدار ميدهد و ميگويد: «تمامي مسوولان حوزه نرم افزارهاي Open Source بخوبي ميدانند كه شكايت Sco در پشت چهره سادهاش در حقيقت چه چيزي را هدف گرفته است. رد پاي كم رنگ مايكروسافت در ادعاي Sco روز به روز آشكارتر ميشود.چه كسي مي توانست ادعاي شركت كوچك و فراموش شده اسكو را به شكايتي 3 ميليارد دلاري عليه IBM، لينوكس، Redhat و ديگر پيشتازان Open Source تبديل كند. آيا اين جديدترين ترفند وكلاي مايكروسافت است؟» وكلاي Sco در جريان آخرين جلسه دادگاه كدهايي دروغين را به نمايش ميگذارند و همين امر اعتماد قاضي دادگاه را نسبت به ادعاهاي Sco سلب مي كند.
همه چيز به نفع طرفداران لينوكس پيش ميرود ناگهان فردي ناشناس به سايت هاي اسكو حمله مي كند. كارشناسان دادگاه اعلام ميكنند كه بروز چنين حملاتي عليه اسكو گواهي بر درستي بخشي از ادعاهاي اسكو است.
برخي خبرها بطور ناجوانمردانهاي شخص مهاجم را از طرفداران سازمان نرم افزارهاي Open Source مي دانند. مسوولان تمامي سازمانهاي حمايت از نرم افزارهاي منبع باز از جمله سازمان بنيانگذاران Open Source تاسف خود را از وقوع اين حملات اعلام ميكنند و خواستار پايان آن مي شوند. اريك ديموند در اين باره مي گويد: «انجام چنين حملاتي عليه سايتهاي اسكو نادرست است و اگر از سوي برنامه نويسان جامعه Open Source انجام شده نشاني جز خشم آنان عليه ادعاهاي دروغين Sco نبوده است
در پاسخ به در خواست قطع حمله به سايتهاي Sco از سوي تمامي طرفداران در مطالب روز يكشنبه برنامه نويس حمله DOS موافقت خود را اعلام كرده است ولي مشكلات فعلي كه در اين سايتها همچنان وجود دارد ناشي از آن است كه تعداد حملات مشخص شده براي اولين حمله DOS به سايت هاي Sco هنوز به پايان نرسيده است.
تا پايان اين حملات كاري از برنامه نويس حمله نيز ساخته نيست ولي بزودي و طي ساعات آينده اين مشكل بر طرف خواهد شد. تمامي مسوولان Open Source تاسف خود را از بروز اين حملات اعلام كرده اند و از طرفداران و برنامه نويسان خواستهاند كه چنين حملاتي ديگر هرگز تكرار نكنند زيرا انجام چنين جرايمي جايگاه آنان را در حد مجرمان اينترنتي تنزل مي دهد.
بروز يك چنين حملهاي درست پس از افشاي استفاده پنهاني مايكروسافت از لينوكس براي غلبه بر مشكل ويروس بلستر نيز جاي تامل بسياري دارد.
منبع:
بخش کامپيوتر ابرار اقتصادي و Itiran

 

مايكروسافت كدهاي لينوكس را بررسي می‌كند

شركت مايكروسافت، عرضه كننده سيستم عامل ويندوز قصد دارد كه در آزمايشگاه اختصاصي خود كدهاي لينوكس را بطور كامل بررسي نمايد.

شركت مايكروسافت اعلام كرده است كه كار نصب بسياري از نرم افزارهاي معروف لينوكس به پايان رسيده است و هم اكنون كارشناسان اين آزمايشگاه قصد دارند كه بررسي گسترده‌اي را بر محيط اين سيستم عامل و كدهاي آن به عمل آورند.

مارتين تيلور، مدير بخش سياست گذاري لينوكس در اين باره مي‌گويد: در آزمايشگاه اختصاصي لينوكس تمامي نرم افزارهاي معروف اين سيستم عامل نصب شده است تا مهندسان نرم افزار مايكروسافت امكان يابند كدهاي Open Source لينوكس را بصورت كامل بررسي كنند.

كارشناسان مايكروسافت قصد دارند تا با بررسي كامل محيط لينوكس نقاط قدرت و ضعف آن را نسبت به سيستم عامل ويندوز مشخص نمايند تا با رفع آنها، نسخه هاي بعدي ويندوز را از خطر نابودي مصون دارند. شمار نرم افزارهاي نصب شده در اين آزمايشگاه و نيز امكانات شبكهاي اختصاص داده شده به آن سبب شده است كه برخي كارشناسان آن را قويترين آزمايشگاه لينوكس در جهان بنامند.

تيلور قصد دارد كه با استفاده از تجارب پستهاي قبلي خود در مايكروسافت وضعيت امنيتي سيستم عامل ويندوز را از خطر سقوط نجات دهد. ضعفهاي امنيت ويندوز كه به دليل طيف گسترده كاربران آن، روز به روز بيشتر آشكار مي شود هم اكنون مايكروسافت را تا لبه سقوط پيش برده است.

حمله كرم blaster نيز كه از چند روز پيش آغاز شد با نمايش تصوير ديگري از ضعفهاي سيستم عامل ويندوز، مايكروسافت را در تصميم راه اندازي آزمايشگاه لينوكس بيش از پيش راسخ كرد. برخي از كارشناسان كامپيوتري عقيده دارند بروز حملات گسترده ويروسي با تكيه بر ضعفهاي امنيتي كدهاي آن امري طبيعي است زيرا تعداد كاربران اين سيستم عامل به لحاظ سهولت بهره گيري از آن بسيار زياد شده است. به همين ترتيب با افزايش بكارگيري ويندوز، ضعفهاي اين سيستم عامل نيز بيشتر از گذشته مشخص خواهد شد.

منبع: Itiran

 

 

مسنجر مايکروسافت را به روز کنيد و گرنه...

نسخههاي قديمي مسنجر مايکروسافت داراي ضعف هاي امنيتي فراوان است که به هکرها و ويروس اجازه نفوذ ميدهد.

شرکت مايکروسافت اعلام کرد درحال ايجاد تغييراتي در سرويس ارسال پيام فوري مايکروسافت موسوم به MSNIM است و کاربران آن تا 15 اکتبرمهلت دارند تا جديد ترين نسخه به روز شده اين محصول را بارگذاري کنند و گرنه ديگر قادر به استفاده از مسنجر مايکروسافت نخواهند بود.

يکي ازمسئولان اين شرکت تاکيد کرد که اين اقدام ضروري است، زيرا نسخه هاي قديمي مسنجر مايکروسافت داراي ضعف‌هاي امنيتي فراوان است که به هکرها و ويروس اجازه نفوذ مي دهد.

مايکروسافت مدعي است که هرماه صد ميليون نفر از کاربران اينترنت در سراسر جهان از مسنجر مايکرسافت استفاده مي‌کنند ولي نيمي از اين افراد از نسخه هاي کهنه اين محصول استفاده مي کنند.

منبع: Itworld

 

جنگ اينترنتی ايران و آمريکا

اکنون ميتوان گفت چالش اينترنتي ايران و آمريکا وارد مرحله تازهاي شده که به راحتي ميتوان از اصطلاح جنگ اينترنتي براي آن نام برد چند ماه پس از اجراي سياست فيلترينگ سايتها در ايران اينک خبر ميرسد که «دولت آمريكا با شركت متخصص شكستن فيلتر و سانسور اينترنت قرارداد بسته؛ شركت Anony mizer از طرف دولت آمريكا ماموريت گرفته كه اجازه ندهد سانسور در ايران جلوي دسترسي ايرانيان به سايتهاي اينترنتي را بگيرد»
بنا بر گزارش سايت اينترنتي سكيوريتي فوكوس نيوز در اين قرارداد يك پراكسي مجاني براي ايران درنظر
گرفته شده است كه البته اين پراكسي سايتهاي پورنو را فيلتر مي كند. آمريكا اميدوار است با كمك به آنچه آن را جريان آزادانه اطلاعات ميخواند، اخبارتصوير مخدوش خود را در منطقه بهبود بخشد. برمن رئيس شركت ضد سانسور آمريكا معتقد است ما ميدانيم كه پراكسي ما به زودي در فهرست سايتهاي ممنوعه قرار خواهد گرفت اما اگر لازم باشد هر روز از پراكسي جديدي استفاده خواهيم كرد. وي توضيحي درباره منافع آمريكا از اين عمل و باز كردن سايتهاي خلاف اخلاق نداد. لايحهاي كه ماه گذشته به تصويب مجلس نمايندگان آمريكا رسيد دفتري ايجاد خواهد كرد به نام دفتر آزادي اطلاعات در جهان كه با 50 ميليارد دلار بودجه سالانه وظيفه دارد به مردمي كه در بعضي كشورها با سانسور اينترنت روبرو هستند كمك كند.

دکتر معتمدي وزير پست و تلگراف و تلفن ايران اخيرا در مورد بستن تعدادي از سايت‌هاي اينترنتي، گفته: «تخلفات اينترنتي، مساله‌ي روز دنيا است. تفاوتي ميان تهمت از جناح راست و جناح چپ نيست و حق شكايت و برخورد وجود دارد. دولت‌ها نيز مكلفند بدون هر گونه جناح بندي، طبق قانون از حقوق افراد، سازمان‌ها و ارگان‌ها دفاع كنند. اصل فيلتركردن درست است و اين مساله دغدغه همه‌ي خانواده‌ها نيز به شمار مي‌رود ولي بحث بر سر مصاديق آن است و جايي بايد باشد تا اين مصادق تشخيص داده شود كه مرجع آن ما نيستيم. يك كميته‌ي سه نفره توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي متشكل از وزارت ارشاد، ‌اطلاعات و صدا و سيما تشكيل شده است كه اين مصاديق را بررسي مي‌كنند. حدود 170 سايت بسته شده‌اند، كه 160 سايت با موضوع ضد انقلاب، ضد اخلاقي و توهين به مقدسات بوده است. كمتر از 10 سايت سياسي بسته شده‌است و طبق گفت‌وگويي كه با بعضي از گردانندگان آنها داشتيم، خودشان هم به بعضي تندروها و تهمت‌ها اذعان داشتند. ايراد وارد در اين ميان اين است كه بستن سايت‌ها بايد براساس آئين نامه‌يي صورت گيرد و كميته‌ي سه نفره بر اين اساس كار كند. اين آئين‌نامه در حال آماده شدن است و در صورت تصويب و اجرا، مشكلات بوجود آمده نيز حل مي‌شود. براي كار اساسي بايد لايحه تخلفات اينترنتي توسط قوه قضاييه تدوين شده و در دولت تصويب شود و به مجلس برود»

اما ماجرا به همينجا ختم نمي شود مجلس به شدت پيگير مساله فيلترينگ است به طوري که «40 نماينده‌ي مجلس قصد دارند از وزير پست و تلگراف و تلفن در خصوص پارازيت‌هاي ماهواره‌اي و اينترنتي سوال كنند علي‌اكبر موسوي خوئيني نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفته: سوال اين است كه وزارت پست و تلگراف بر اساس كدام ماده‌ي قانوني مجلس، اقدام به مسدود نمودن سايت‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي مي‌كند؟ و دليل پلمپ تجهيزات ماهواره‌اي ICP ها چيست؟ وزارت پست مدتي است بر اساس مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي سايت‌هايي را سانسور و فيلترگذاري مي‌كند. ما نيز در كميسيون صنايع و معادن جلسه‌اي داشتيم كه در اين جلسه، معاون پارلماني رييس جمهور بيان كرد هرگونه برخورد با سايت‌ها نيازمند مصوبه‌ي مجلس است، و اين مطلب به تاييد رييس‌جمهور رسيده و نيازمند ارايه‌ي لايحه هستيم. بعد از اين جلسه شاهديم كه با توجه به اين‌كه زيرساخت مخابرات در اختيار اين وزارت‌خانه است اما هم‌چنان به كار سانسور سايت‌ها ادامه مي‌دهند. اخيرا ليست جديدي ارايه شده كه اين ليست شامل سايت‌هاي اطلاع‌رساني مي‌شود و در مورد برخي از سايت‌ها به اعتقاد من برخورد جناحي صورت گرفته است، يعني برخي از سايت‌ها كه اقدام به دروغ‌پردازي و اتهام‌زني مي‌كنند به كار خود ادامه مي‌دهند؛ اما ساير سايت‌ها كه سليقه‌ي ديگري دارند را مسدود مي‌كنند. موسوي خوئيني كار كميته‌اي كه از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي انتخاب شده است را فاقد وجاهت قانوني دانست.»
پاي دولت هم به اين ماجرا کشيده شده و ابطحي به عنوان معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهور به مجلس رفته و از مخالفت دولت با فيلترينگ سخن گفته است:
«در پي مصوبه‌ شوراي انقلاب فرهنگي مبني بر اعمال سانسور در مورد سايت‌هاي اينترنتي توسط كميته‌اي مركب از وزارتخانه‌هاي اطلاعات، ارشاد و سازمان صدا و سيما نگراني‌هاي نسبت به ضايع شدن حقوق شهروندان و جايگاه حقوقي و قانوني مصوبه به وجود آمد و پيگيري‌هايي از ناحيه‌ برخي شهروندان در اعتراض به مسدود شدن پاره‌اي از سايت‌هاي اطلاع‌رساني به مجلس منتقل گرديد و در همين رابطه جلسه‌اي در هيئت ر
ئيسه مجلس با حضور دو تن از اعضاي هيئت رئيسه، رؤساي كميسيون‌هاي صنايع و فرهنگي و وزراي اطلاعات، ارشاد و پست و تلگراف برگزار و موضوعات ياد شده به همراه نگراني از تهديدات فرهنگي روي سايت‌ها به وزراي ذيربط تذكر داده شد. متاسفانه بعدها دامنه برخوردها عمدتاً به سمت سايت‌هاي اطلاع‌رساني كشيده شد. تعجب‌آور آن‌كه برعكس آن‌چه وانمود مي‌شد شدت برخورد و حساسيت‌ها به سايت‌هاي اطلاع‌رساني بيشتر از سايت‌هاي پورنوگرافي و فرهنگي اعمال گرديد... .

در جلسه كميسيون صنايع، آقاي ابطحي اعلام كرد با توجه به ماموريت محوله به وي چندي قبل بررسي جامع حقوقي بر روي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد فيلترينگ انجام شد و با توجه به اصل 24 قانون اساسي كه مخل بودن به مباني اسلام يا حقوق عمومي عامل محدوديت در بيان مطالب آن هم بر اساس قانون عنوان شده و بر اساس اصل 25 قانون اساسي سانسور ممنوع بوده مگر به حكم قانون و از طرفي طبق اعلاميه حقوق بشر كه ما نيز متعهد به آن هستيم كشور ما بر اساس قوانين مصوب مجاز به اعمال اين‌گونه محدوديت‌ها مي‌باشد. بنابراين لازم است ضوابط اعمال آن بر اساس لايحه‌اي به مجلس ارائه و پس از تصويب اجرا شود... . در اين جلسه معاون حقوقي رييس جمهور خبر از مكاتبه‌ خود با رئيس جمهور و ارائه اين جمع‌بندي به ايشان داد و گفت، آقاي خاتمي با اين جمع‌بندي موافقت كرده و بر تهيه‌ ضوابط در غالب لايحه از جمله لايحه‌ قانون جامع رسانه‌ها تاكيد كرده است... .رئيس كميسيون صنايع و معادن جمع‌بندي كميسيون را مبني بر لزوم تصويب قانون در مجلس بابت سايت‌هاي اينترنتي اعلام كرد... . بنابراين هرگونه برخورد با سايت‌هاي اطلاع‌رساني بدون مصوبه مجلس و آيين‌نامه مربوطه فاقد پشتوانه و اعتبار قانوني خواهد بود...»

بهمن صالحي مشاور
IT وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز خبر داده که: با اين اظهار نظر تازه مجلس محترم، و نيز هماهنگي دولت در اين زمينه، سازوكار فعلي فيلترينگ، به طور كلي دستخوش تغيير خواهد شد.

بدين ترتيب در حالي که نهادهاي حاکميتي ايران به شدت در درون خود پيرامون فيلتر کردن سايتها دچار چالش هستند آمريکا به طور جدي وارد صحنه شده و گويا قصد دارد به طور کلي صورت مساله را پاک کند شايد آن وقت موضوعي براي چالش نهادها در ايران باقي نمانده باشد تا کسي بخواهد بر سر آن جرو بحث کند.

و خبر تکميلی اينکه: يک شرکت آمريکايي به نام interland از سرويس دهندگان ايراني هاستينگ که از سرويسهاي اين شرکت استفاده مي کنند خواسته است که به دليل تحريم هر گونه معامله با ايرانيان از سوي دولت آمريکا، سرويسدهي خود را از اين طريق متوقف کنند. به گزارش آي تي ايران در يک نامه تهديد آميز از سوي اينترلند به برخي سرويس دهندگان ايراني هاست رسيده که در آن اخطار داده شده به دليل حاد شدن اختلافات دو کشور حداکثر تا 5 سپتامبر سرويس دهي خود را قطع نمايند در غير اين صورت مسئوليتي از بابت حذف اطلاعات متوجه اين شرکتها نخواهد بود.  پس از پيگيريهاي شرکتهاي ايراني در اين مورد مسئولان شرکت گفته اند که مطابق قوانين عمومي آمريکا چنين برخوردي با آنها انجام گرفته و عمده دليل اين فشار در اين محدوده زماني موضوع پيدا شدن مقاديري اورانيوم غني شده در ايران است. مشخص نيست که قانون ممنوعيت معامله با دولت ايران آيا کليه شهروندان ايراني را هم در ميگيرد يا نه چراکه بسياري از شرکتهاي ايراني که مورد اخطار واقع شدهاند خصوصي هستند. در اين نامه تاکيد شده که تاريخ اين هشدار به هيچ وجه قابل تمديد نيست و اطلاعات موجود در سرورها بلافاصله بايد تخليه شوند. در همين حال خبر ديگري حاکي است که شرکت آمريکايي ثبت کننده دامين Godaddy بارديگر به بستن (Block) دامين هاي ايراني پرداخته است.

دو سال قبل بستن (Block) تعدادي از دامين هاي اينترنتي از سوي اين شرکت به بهانه وجود تحريم معامله عليه ايران موجي از نگراني را در ميان بخش هاي IT کشور برانگيخت، اما با بالاگرفتن اين مناقشه به يکباره اين موضوع متوقف شد.

منبع: خبرنگار

 


reply via email to

[Prev in Thread] Current Thread [Next in Thread]